تولپار ارائه دهنده راهکار های لجستیک

بسته بندی چیست؟

بسته بندی یک ابزار کاربردی است، گرچه می‌توان مفهومی فراتر از آن برای بسته بندی در نظر گرفت. طراحی خوب و چشم نواز داستانی را روایت می کند و طراحی بسته بندی از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت بسته بندی یک تجربه احساسی است و حس بینایی، حس لامسه و حس شنوایی فرد را به بازی می گیرد (البته برخی از محصولات و بسته بندی هایشان حس بویایی و چشایی فرد را هم قلقلک می دهند). با توجه به طراحی بسته بندی و جزئیات آن می توانید به ماهیت محصول درون بسته بندی پی ببرید و بفهمید که چگونه می توان آن را به کار بست، این محصول برای چه افرادی تولید شده و مهم تر از همه آن که باید آن را خرید یا نه؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه بسته بندی خود را طراحی کنید تا یک داستان منحصر به فرد و جذاب برای مخاطبین روایت کنید.

۱- کارهایی که باید پیش از طراحی بسته بندی انجام دهید:

پرسش هایی که باید پاسخ دهید

به 3 پرسش اساسی و مهم پیش از طراحی بسته بندی باید پاسخ دهید:

  1. چه کالایی می فروشید؟
  2. قرار است این کالا را به چه کسانی بفروشید؟
  3. این کالا را از چه طریقی به مشتریان عرضه می کنید؟

بیایید نگاهی باریک بینانه و عمیق تر به این پرسش ها بیندازیم.

1. چه کالایی می فروشید؟ پرسش دشوار و بغرنجی نیست و می توان به راحتی پاسخی برای آن پیدا کرد. چه می‌فروشید؟ کالایتان بزرگ است یا کوچک؟ در ساختار آن چه موادی به کار رفته؟ کالایتان ظریف و شکننده است یا محکم و بادوام؟ با پاسخ دادن به این پرسش می توانید به درک صریحی از باید و نبایدهای بسته بندی کالایتان دست یابید. به عنوان مثال اگر محصول شما طریف و شکننده است، بسته بندی شما باید محکم و بادوام باشد. به علاوه اگر کالای شما شکلی عجیب و نامتعارف دارد، نمی توانید از جعبه های آماده و استاندارد برای بسته بندی آن استفاده کنید، لاجرم باید یک بسته بندی کاملاً اختصاصی برای آن طراحی کرده و سفارش دهید.

2. قرار است این کالا را به چه کسانی بفروشید؟ طرف حساب شما آقایان هستند یا خانم ها یا هر دوی آنها؟ قرار است کودکان از کالایتان استفاده کنند یا بزرگ ترها؟ می خواهید نظر افرادی را جلب کنید که حامیان پر و پا قرص محیط ریست هستند؟ مشتریان شما بودجه محدود و مشخصی دارند یا از قشر مرفه جامعه هستند؟ بسته بندی کالا باید از دیدگاه مصرف کنندگان آن محصول جذای و خواستنی باشد؛ پیش از کلید زدن پروژه طراحی بسته بندی باید به خصوصیات و علایق مشتریان واقف باشید. اگر با افراد مسن و سالخورده سر و کار دارید، باید متن های نوشته شده بر روی بسته بندی کالایتان درشت و خوانا باشد. اگر مشتریان شما افرادی متمول و ثرتمند هستند باید بکوشید تا بسته بندی هایتان نمادی از تجمل گرایی باشد.

اطلاعاتی که باید جمع کنید:

  • نیازهای ضروری یک برند: برخی اوقات یک کالا به مصرف کننده نهایی عرضه می شود و گاهی اوقات در قالب یک برند و در کنار مجموعه ای از کالاهای دیگر قرار می گیرد. اگر می خواهید بسته بندی خود را در نهایت زیبایی و ظرافت طراحی کرده و جلوه بی نظیری به برند خود ببخشید، باید پیش از هر کاری اطلاعات لازم را در مقوله های زیر کسب کنید:
  • رنگ ها: باید برای چاپگرتان مشخص کنید که می‌خواهید از مدل رنگی CMYK ( یکی از مدل رنگی پر کاربرد در فرآیند چاپ که حرف C به رنگ آبی، M به رنگ قرمز، Y به رنگ زرد و K به رنگ مشکی اشاره دارد) استفاده کنید یا PMS (اطلس رنگ پنتون).
  • فونت ها: باید مناسب ترین فونت را انتخاب کرده و نحوه استفاده از آن را مشخص کنید.
  • لوگو: اگر قرار است لوگوی خود را در دل طراحی بسته بندی بگنجانید، اطمینان یابید که فایل وکتور آن در دسترس است.
  • متن هایی که باید بر روی بسته بندی درج شوند: این که چه متنی باید بر روی بسته بندی نوشته شود، به محصول شما و صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید، بستگی دارد. اما پیش از طراحی بسته بندی می بایست این مطالب را آماده و دسته بندی کنید. در نظر داشته باشید که در برخی صنایع، تولیدکنندگان از لحاظ قانونی موظفند اطلاعات معینی را بر روی بسته بندی درج کنند. در هر حال ممکن است به مواردی از این قبیل نیاز پیدا کنید:
  • متن های نوشتاری: موارد بسیاری را می توان در این دسته قرار داد از نام محصولتان گرفته تا کلماتی که مشتریان را وسوسه می کند کالایتان را بخرند.
  • تصاویر: اگر قرار است تصاویری بر روی بسته بندی تان نقش بندد، باید پیش از هر کاری فایل وکتور این تصاویر را آماده داشته باشید.
  • علائم و نشانه ها: شاید مجبور باشید علائمی از قبیل بارکد، ارزش غذایی، علائم هشدار دهنده یا امثال آن را بر روی بسته بندی کالایتان قرار دهید، این مسئله به کالایی که عرضه می کنید و صنعتی که در آن فعالیت دارید، بستگی خواهد داشت.
  • متن هایی که به صورت موقتی بر روی بسته بندی هایتان درج می شود: اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی هر یک از شاخه‌های محصولاتی نظیر مواد غذایی یا آرایشی متفاوت خواهد بود (اطلاعاتی همچون تاریخ انقضا و سری ساخت). شما نباید این اطلاعات را مستقیماً بر روی بسته بندی محصولات چاپ کنید، چرا که این اطلاعات هر چند وقت یکبار تغییر می کند، لذا باید در طراحی بسته بندی یک فضای خالی برای چسباندن برچسب یا زدن مهر در نظر بگیرید تا بعد ها این اطلاعات را به بسته بندی محصولاتتان اضافه کرده و در صورت نیاز تغییر دهید.
  • سبک هایی که دوست دارید و سبک هایی که مورد پسندتان نیست: پیش از شروع طراحی در مورد سبک های متفاوت طراحی تحقیق و تفحص کنید. می‌توانید به گردآوری بسته بندی هایی بپردازید که باب میلتان است. از بسته بندی هایی که نظرتان را جلب کرده، عکس بگیرید. در این میان می‌توانید بر روی کمک سایت Pinterest حساب باز کنید. به خاطر داشته باشید که الهام گرفتن چیزی نیست که از فردی به فرد دیگر منتقل شود؛ ممکن است از رنگ یک تی‌شرت یا تصویر چاپ شده بر روی پرده خانه دوستتان، یا فونت تابلوی ساندویچ فروشی محله خوشتان بیاید. البته فراموش نکنید که این ایده ها نباید فقط باب میل و سلیقه شما باشد، چرا که قرار است این بسته بندی ها را برای مشتریان خود طراحی کنید و باید طرح نهایی به دل آن ها بنشیند. ممکن است شما عاشق رنگ های شاد و سر زنده باشید اما اگر بخواهید بسته بندی لباس موتورسواری را طراحی کنید، استفاده از چنین رنگ هایی بدون شک به مذاق مشتریان این لباس ها که غالباً مردانی خشن و سر سخت هستند، خوش نمی آید. نکته دیگری که باید در هنگام بررسی سبک های متفاوت طراحی مد نظر قرار دهید، مواد قابل استفاده در تولید بسته بندی تان است. در حال حاضر نیازی نیست در مورد این مواد تصمیمی بگیرید اما باید تمامی گزینه ها را در ذهن داشته باشید تا وقتش که رسید، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.
  • بودجه: بودجه طراحی بسته بندی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1. هزینه هایی که تنها یک بار پرداخت می کنید:
هزینه هایی از قبیل دستمزد طراح، ساخت کلیشه، تنظیمات چاپ (برای چاپ افست) در این دسته قرار می گیرند و شما تنها یک بار و در همان ابتدای کار این هزینه ها را متقبل می شوید (مگر آن که بخواهید طرح خود را تغییر دهید).
2. هزینه هایی که باید به ازای هر آیتم بپردازید:
هزینه مواد اولیه و نیروی انسانی در این دسته قرار می گیرند. تولید هر جعبه هزینه مشخصی دارد که باید هزینه های جانبی دیگری نظیر نوار چسب یا کاغذ و فوم بسته بندی را هم به این هزینه ها اضافه کنید. به علاوه باید فردی را استخدام کنید تا کالاها را درون این بسته بندی ها قرار دهد، مگر آن که خودتان بخواهید این مسئولیت را به عهده بگیرید. پیش از شروع کار باید به یک ایده کلی در مورد مبلغی قرار است برای بسته بندی هزینه کنید، دست یابید. توجه داشته باشید که همیشه سیاست “هر چه ارزان تر بهتر” کارگر نمی افتد؛ گاهی اوقات اگر کمی بیشتر هزینه کنید، به نفع تان تمامی می شود و می توانید گوی سبقت را از رقبا بربایید و حجم فروش و بهای محصولتتان را افزایش دهید.

پس از جمع آوری اطلاعات به قسمت جالب و دوست داشتنی ماجرا می رسید: طراحی بسته بندی! چگونه می خواهید با کمک طرح بسته بندی داستان برندتان را روایت کنید. در طول مراحل طراحی باید تصمیم هایی بگیرید، انتخاب هایی صورت دهید که به لطف آنها می توانید داستان برندتان را دهان به دهان نقل کنید.

۱- طراحی بسته بندی در ۷ مرحله

۱- لایه های بسته بندی را بشناسید:

هر بسته بندی از سه لایه تشکیل شده است: بسته بندی خارجی، بسته بندی داخلی و بسته بندی کالا. برای بسته بندی کالای خود ممکن است به یکی از این سه لایه یا هر سه آنها نیاز داشته باشید.

بسته بندی خارجی نخستین بخشی است که در پیش چشم مشتری ظاهر می شود و کالای شما را از گزند عوامل محیطی مصون نگه می دارد. بسته بندی خارجی می تواند جعبه ای باشد که کالایتان درون آن حمل می شود یا کیسه ای که محصولتان در آن جای می گیرد تا در قفسه فروشگاه ها به فروش رسد.

بسته بندی داخلی در دل بسته بندی خارجی قرار می گیرد و از کالایتان محافظت می کند. بسته بندی داخلی می تواند کاغذ، فوم یا ضربه گیری باشد که درون بسته بندی خارجی را پر می کند و اجازه نمی دهد کالا تکان بخورد و آسیب ببیند. کیسه هایی که به حفظ طراوت و تازگی مواد غذایی کمک می کنند، در این دسته قرار می گیرند.

بسته بندی کالا دقیقاً همان چیزی است که اغلب افراد با شنیدن کلمه بسته بندی به آن می اندیشند؛ جعبه ای که یک اسباب بازی درون آن قرار گرفته، بطری لیبل دار یک نوشیدنی، اتیکت روی یک لباس، کاغذ شکلات. هر یک از این لایه ها فرصتی برایتان مهیا می کند تا بخشی از داستان برندتان را روایت کنید.

 

 

انتشار : 17 آذر 1399
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیازعلامت‌گذاری شده‌اند *
دیدگاه ها (0)